Kipróbáltuk: Fernbus Simulator

Úgy döntöttünk kitekintünk az OMSI-n túlra, és felfedezzük mi mindent tartogat még a busz-szimulátor műfaj. Ha már a LOTUS-Simulator is szerepel az oldalon, miért ne lehetne írni más buszos címről? A “megújult” Kipróbáltuk rovatban ezúttal a TML-Studios legújabb üdvöskéjét, a Fernbus Simulatort vettük górcső alá. Vajon sikerült maradandót alkotnia a TML-nek, vagy a korábbi címeikhez hasonlóan ezúttal is csak egy egynyári játékról van szó?


A TML-Studios egy 2004-ben alapított, szimulátorokra specializálódott játékfejlesztő-stúdió. Székhelyük Erfurtban található. Portfóliójuk már-már változatosnak is nevezhető, de főként tömegközlekedés témában alkotnak. Első munkájuk 2005-ben jelent meg, még az MSTS-hez. A berlini 51-es villamos mindennapjait dolgozta fel az 1920-as években. Ezt követte 2007-ben a Berlin-Subway nevű kiegészítő, szintén az MSTS alá. A stúdió 2008-ban adta ki a World of Subways sorozat első részét, amiben a New-York-i PATH metróvonalakon vezethetünk. Ez volt az első önálló játékuk. Műfajtól megszokotthoz képest meglepően szép grafikát tudhatott magáénak a C4 Engine jóvoltából. 2009 elején elhozták a sorozat második részét, amiben a berlini U7-es metróvonalat kaptuk meg.

fbs_teszt_wos2

Ezután egy kis időre szakítottak a metrós hagyományokkal, és még ugyan abban az évben visszautazhattunk New Yorkba, de ezúttal már a felszínre, egy kis buszozásra az M42-es járaton. Ez volt a City Bus Simulator 2010 – New York. A játékhoz egy hivatalos DLC, valamint néhány mod is készült. Az ezt követő játékuk technológiailag és tartalmilag is több volt a korábbi címeknél. A Bus & Cable-Car Simulator: San Francisco – ahogy a címe is mutatja – San Franciscoba kalauzolt el minket, ahol nem csak buszokat, de villamost és siklót is vezethettünk. A C4 Engine-t leváltották a Trinigy Vision-re, ráadásul ez volt a TML első olyan játéka, amiben volt csuklós busz, illetve troli is.

fbs_teszt_cbs2010

A készítők ezután visszatértek a metrós témához. A World of Subways 3-ban a londoni Circle Line-on vezethettük a metrót. De a buszos játékok rajongóinak sem kellett sokat várniuk, a fejlesztők a következő címükben búcsút vettek a szigetországtól és hazai terepen próbálták meghódítani a rajongók pénztárcáit. A Bus Simulator 2012-ben egy busztípus két változatát, és egy fiktív várost kaptunk. Nem sokkal később előrukkoltak egy újabb buszos címmel, amiben Münchenben, a 100-as buszjáraton teljesíthettünk szolgálatot. Elsőként vezethettünk licencelt járműveket, egy szóló és egy csuklós MAN Lion’s City formájában. Komolyabb darabnak szánták, de sajnos történelmet nem sikerült írni vele. Bár az alapok jók voltak, a játék nem volt hibamentes, illetve a moddolhatóság továbbra is hiányzott. Majd 2015-ben megjelent a World of Subways újabb része, ami visszatért az Egyesült Államokba, a 70-es, 80-as évek New York-jába. A játék a 7-es metróvonalat dolgozta fel, és ez volt az utolsó cím, ami a Trinigy Vision nevű grafikus motorját használta, ugyanis egy vadonatúj busz szimulátor híre röppent fel a TML fórumain, ami az Unreal Engine-re épül.

fbs_teszt_wos4


Végül 2016. augusztus 25-én mindenki számára elérhetővé vált a TML-Studios legújabb játéka, a Fernbus Simulator. Németes olvasóinknak egyből feltűnhet, hogy itt bizony nem a városi buszközlekedésé a főszerep. A TML távolsági busz-szimulátora Németországban játszódik, az 1:10 arányú térképen több, mint 40 város, és körülbelül 2000 kilométernyi aszfaltcsík kapott helyet.

A külcsínről az Unreal Engine 4-es verziója gondoskodik, és nem is akár hogyan. Ahogy a képeken is látszik, a grafikára egy rossz szavunk nem lehet. Természetesen örök szabály, hogy a külső nem minden, de ennyi OMSI-val töltött év után igazi felüdülés (működő) dinamikus árnyékokat látni, nézni, ahogy a fények megcsillannak a busz elemein, sőt, még az egyébként kissé idegen lencsecsillogás effekt is megszokható, bár nem igazán értjük, miért kell azt a hatást kelteni, hogy kamerán keresztül szemléljük a játékban történteket. Szóval hozza azt a szintet, amit elvárhatunk egy 2016-ban megjelent játéktól, és mindehhez rendkívül barátságos gépigény társul.

20170305192034_1

A játék maga amúgy nem észbontóan bonyolult. A FlixBus közlekedési vállalat sofőrjeként – mert hogy itt bizony már licenceket is kapunk – szállítunk utasokat távolsági járatokon, ügyelve arra, hogy rendben becsekkoljon mindenki, betartsuk a menetrendet, odafigyelünk a közlekedésre, és mindezt úgy, hogy az utasok egy darabban ússzák meg az utat. Ha közlekedés és Németország, akkor többnyire két dolog juthat az eszünkbe, az autobahn, illetve a rendszeres dugók az autobahnon. Szerencsére nem kell mindig autópályázni, akadnak mellékutak is szép számmal, így nem válik egyhamar unalmassá a játék. Sőt, utunk során bármi megtörténhet. A Cobra 11 emberei rendőrség bármikor kiszedhet minket egy ellenőrzésre, ilyenkor félre kell állnunk a legközelebbi pihenőnél, majd ha mindent rendben találtak, folytathatjuk utunkat. De belefuthatunk váratlan útépítésbe, vagy baleset miatti útlezárásba is.

20170328200837_1

A gördülőállományt alapból két busz alkotja. Az MAN Lion’s Coach különböző változatait vezethetjük. Beülhetünk a kéttengelyes 12 méteres, valamint a háromtengelyes 13 méteres (Lion’s Coach C) modell volánja mögé. Buszaink testreszabhatósága eléggé korlátozott, a rendszámon és festésen kívül nem nagyon van mozgásterünk. Öröm az ürömben, hogy ha megunnánk a FlixBus rikító zöld gúnyáját, akkor a Steam Workshop integrációnak köszönhetően játszi könnyedséggel tölthetünk le különféle festéseket a járműveinkhez.

Az OMSI-hoz hasonlóan itt is működnek a műszerfali kapcsolók, azzal a különbséggel, itt csak akkor tudunk rákattintani a gombokra, ha az aktuális kameranézet éppen azon a részen van. Ez a megoldás nem igazán nyerte el a tetszésünket, mert ha például vezetés közben szeretnénk valamit állítani a műszerfalon, akkor nem tudunk egy időben az útra is figyelni.

20170327183114_1

A modellek egyébként szépek, de vannak apró részletek, amiken bizony kicsit összeráncoltuk a homlokunkat. Gondolunk itt például a buszok első fényszóróira, amik valahogy nem sikerültek olyanra, mint amilyenek azok a valóságban, pedig egy 30€-s címnél elvárná az ember, hogy ne tudjon ilyesmibe belekötni. Az utastérre viszont nem lehet panaszunk, a belső kék LED világítás például különösen hangulatossá varázsolja a látványt.

20170327183328_1

Hangok terén elég vegyesek az érzéseink. Belülről szépen duruzsol a busz, de a külső hangok nem sikerültek túlzottan jóra. A kötelezőt így is hozza, de fejlődésnek mindig van helye. Szerencsére ezt a  fejlesztők is érezték, és március közepén kaptunk is egy komolyabb hangokkal kapcsolatos frissítést. Kint halljuk a madarakat, az autók, kamionok kerekeinek búgását, ahogy elhaladnak mellettünk, de nyugodtan kijelenthetjük, hogy az OMSI hangok terén többet nyújt.

A trendeknek megfelelően az FBS sem úszta meg DLC-k nélkül. 6 hónap munka után ugyanis elkészült az első fizetős busz a játékhoz, egy Neoplan Skyliner formájában. Az impozáns külsejű jármű  március 23-a óta áll a virtuális sofőrök szolgálatában, akik 14.95€ ellenében be is ülhetnek a volán mögé. A kiegészítőről a közeljövőben bővebben is olvashattok az oldal hasábjain.

20170326201002_1

És hogy mit ígérnek a fejlesztők a jövőre nézve? A játékot folyamatosan fejlesztik, egy-két hetente érkezik hozzá frissítés, és a kötelező hibajavítások mellett minden alkalommal megpróbálnak valami kis pluszt hozzáadni a játékhoz. Értjük ez alatt például az AI buszok megjelenését, a játék indításánál az éppen aktuális események kiírását (pl. útépítés), vagy akár a dinamikusan változtatható rendszámtáblát. De hát nem is a TML-ről lenne szó, ha sokáig ülnének a babérjaikon, így már be is jelentették a következő busz szimulátorukat, ami annyira next-gen, hogy még neve sincs. A busz szimulátorok következő generációjában vélhetően egy csuklós Scania Citywide volánja mögé ülhetünk majd be, és a TXL jelzésű reptéri járaton szállíthatjuk az utazni vágyókat. Ráadásul többjátékos módot is terveznek bele. A LOTUS felkötheti a gatyáját?

170212Citywide001

Összességében véve nem egy rossz játék az FBS. Megvannak a maga hibái, korlátai, de a fejlesztők korábbi (néha túlontúl ambiciózus) próbálkozásaihoz képest egy igen komoly előrelépés. Az alapok stabilak, ha a készítők ilyen ütemben folytatják a hibák javítását, és kapunk némi plusz tartalmat, valamint ha kiadják a modok készítéséhez szükséges SDK-t, akkor megkockáztatjuk, hogy távolsági témában felveheti a versenyt az OMSI 2-vel.

Az alapjáték 29.99€-s áron kapható Steamen, illetve az Aerosoft virtuális polcain, míg a Neoplan Skyliner DLC-ért 14.95€-t kell lecsengetnünk.

Minimum rendszerkövetelmény:

  • OS: Windows 7/8/8.1/10 (csak 64 bit-es),
  • CPU: Intel Core i5 vagy hasonló, legalább 2.6 GHz;
  • RAM: 6 GB;
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 560 vagy hasonló AMD Radeon (alaplapi integrált kártyákat nem támogatja);
  • DirectX verzió: DirectX 11;
  • HDD: 45 GB szabad hely;
Úgy döntöttünk kitekintünk az OMSI-n túlra, és felfedezzük mi mindent tartogat még a busz-szimulátor műfaj. Ha már a LOTUS-Simulator is szerepel az oldalon, miért ne lehetne írni más buszos címről? A "megújult" Kipróbáltuk rovatban ezúttal a TML-Studios legújabb üdvöskéjét, a Fernbus Simulatort vettük górcső alá. Vajon sikerült maradandót alkotnia a TML-nek,…

Fernbus Simulator

Grafika - 9
Hangok - 8
Játékmenet - 8.5

8.5

/10

Szép látvány, jó hangok, korrekt játékmenet. A folyamatos frissítéseknek köszönhetően egyre jobb lesz, már csak tartalommal kellene feltölteni. Jó irányba tart a TML.

ÉRTÉKELD! 3.85 ( 24 értékelés)
9
Hozzászólások
Hasonló bejegyzések