Kipróbáltuk: Citybus O405

A Citybus O405 DLC napra pontosan két éve, 2016. március 8-án vált elérhetővé a Steamen, illetve az Aerosoft virtuális polcain. A kiegészítő két, a 80-as évek második feléből származó járművel, egy szóló és egy csuklós busszal bővíti a játék buszállományát. A projekt 2015 májusában bukkant fel az OMSI hivatalos fórumán, és hamar bedobta magát a játékosközönség szívébe, hiszen egy elterjedt, a világon mindenhol ismert, néhol még ma is szolgálatban lévő típusról van szó. A készítő, Pedro Vendeira neve sem ismeretlen a szimulátor világban, neki köszönhetjük még az OMSI első részéhez készült O405 Camo és Camus típusokat, de az ő munkáját dicséri az Euro Truck Simulator 2-höz készült Actros MP1 is, jelenleg pedig egy 400-as sorozatú Setrán dolgozik.

Az O405 és O405 G a Mercedes 1984 és 2001 között sorozatban gyártott magaspadlós szóló és csuklós városi buszai. A típusok az O305, illetve O305 G modellek közvetlen utódai, egyben ezek voltak az utolsó VöV SL-II szabvány szerint épült buszok. Az alacsonypadlós változatok, azaz az O405 N és GN 1990-ben jelentek meg, melyeket a magaspadlós társaikkal párhuzamosan még 2001-ig gyártottak, de az utód már 1997-ben megérkezett az Citaro képében. Az O405 több országban is megfordult, néhol egész különleges változatokban. Vagy a vázra karosszáltak helyi gyártók saját felépítményt, mint amilyen például a szingapúri SMRT-nél üzemelő Hispano Habit típusok, vagy éppen más gyártók vázaira építették rá az O405 külső elemeit, mint a Marcopolo Tricana esetében. Természetesen jobb kormányos kivitel is készült belőlük, az Egyesült Királyságban a Wright CityRanger és Optare Prisma típusok viselték magukon az O405 külső jegyeit.

Tehát a kiegészítő két új buszt tartalmaz, a szóló O405-öt, és a csuklós O405 G-t. Mindkettő az 1987-es évjáratot hivatott tükrözni, ennek megfelelően 200 és 240 lóerős OM447h motorok duruzsolnak bennük, három- illetve négysebességes Mercedes automataváltók társaságában. Licenc ezúttal sincs, tehát ha logókat szeretnénk, akkor kénytelenek leszünk modokat használni. Van is pár olyan, amit érdemes feltenni, ezeket a cikk végén ismertetjük. A modell egyébként pontos, a méretek jók, textúrák tiszták, talán kicsit sterilek, de az összhatás alapvetően szép. Az ablakfelületeken csorog le a víz, a lámpák kellőképpen bevilágítják az utasteret, a fedelek nyithatók, és még a kormányoszlop is állítható, szóval ezen a téren nincs szégyenkezni valója a kiegészítőnek.

Alapból teljesen natúr kiviteleket kapunk, tehát nincsenek közlekedési társaság-specifikus funkciók vagy külső jegyek rajtuk. Szerencsére a testre szabhatóság komolyabb hangsúlyt kapott. Választhatunk fordulatszámmérővel vagy anélkül szerelt műszerfalat, kétféle tachográfot, kétféle hátsó helyzetjelző lámpát, teleüveges vagy ablakos ajtókat, van kétféle dísztárcsa, kétféle jegynyomtató, négyféle viszonylatjelző és a hozzájuk tartozó vezérlőegység, sőt, ha szeretnénk, még függönyöket is felrakhatunk az utastérben. Mindezt beállíthatjuk egy adott festéshez tartozó .cti fájlban setvarokkal, vagy akár játék közben, a bal lábunknál található kis füzetben kattintgatva. Festésekből sincs hiány, valós társaságok színei és jelzés nélküli, egyszerű csíkos festésekbe is bújtathatjuk kocsinkat.

Hangok terén kissé alulmarad, egyik változat sem produkál kimagaslóan jó eredményt. A motorzaj nem túl tiszta, a mélyebb hangok és a basszus hiánya feltűnő, a szóló buszban a hátsó híd búgása erőteljesebb, a csuklósnál viszont ez alig hallható, függetlenül attól, hogy hol ülünk. Az ajtók kellőképpen fémesen csapódnak nyitáskor és záráskor, viszont a sofőrülés légrugójának sziszegése hosszú távon zavaró. Az audioélményt leginkább a jellegtelen szóval lehetne jellemezni, hozza a kötelezőt, de hallottunk már jobbat is.

Végül pedig lássuk milyen modokkal tudjuk tovább fokozni a játékélményt. Kezdésnek egy kis kozmetika, Tristan98 jóvoltából visszakerültek a márka- és típusjelzések a buszra, úgy mint a csillag előre, hátulra és a kormányra, a babérkoszorú a szélvédő alá, valamint az O405 vagy O405 G jelzés az ajtó fölé. A telepítéshez leírást is mellékelt a készítő, alaposan olvassuk el, mert könnyedén elveszthetjük a fonalat. A nem túl erős hangokon pedig Diego S.R. módosítása hivatott segíteni. Sajnos a fejlesztés megállt a 0.5-ös verziónál, így nem minden változat hibátlan, mindenesetre még így félkész állapotban is csak ajánlani tudjuk. Morphinak is volt egy ilyen próbálkozása, de ő azóta visszavonult, és számos kész hangcsomagja nem lett újra elérhetővé téve.

Ha az elmúlt két évben még nem sikerült beszerezni, de ezen kis írásunk meghozta a kedved a buszhoz, akkor irány a Steam, ahol 14.99 Euróért cserébe a tiéd lehet a német tömegközlekedés egy újabb ikonikus darabja.

A Citybus O405 DLC napra pontosan két éve, 2016. március 8-án vált elérhetővé a Steamen, illetve az Aerosoft virtuális polcain. A kiegészítő két, a 80-as évek második feléből származó járművel, egy szóló és egy csuklós busszal bővíti a játék buszállományát. A projekt 2015 májusában bukkant fel az OMSI hivatalos fórumán, és…

Citybus O405

Modell - 9
Hangok - 7
Gépigény - 8
Ár/Érték - 7.5

7.9

/10

Bár külsőre nem tartogat komoly izgalmakat, azért a modellek kidolgozottságára egy rossz szavunk sem lehet. Hangok terén ugyan nem kimagasló, és a kapott tartalom függvényében az ár kissé borsosnak tűnhet, de alapvetően korrekt kiegészítő.

ÉRTÉKELD! 4.3 ( 20 értékelés)
8
Hozzászólások
Hasonló bejegyzések