Kipróbáltuk: Bus Driver Simulator 2018

Kipróbáltuk: Bus Driver Simulator 2018

Egy kevésbé ismert játék került ezúttal a kezeink közé. A Bus Driver Simulator 2018 idén január végén jelent meg a Steam korai hozzáférés program keretén belül. Fejlesztője és kiadója a KishMish Games, egy független orosz fejlesztőstúdió. A csapat portfóliója nem túl hosszú, a Steam profiljuk alapján három játék fejlesztésében vettek részt, illetve, mint kiadó több további címben is közreműködtek, de alapvetően nem a szimulátor világban tevékenykednek. A következő sorokban megosztjuk veletek mit gondolunk a műfaj legújabb iterációjáról, de elöljáróban csak annyit, hogy az OMSI-nak egyelőre nincs félnivalója.

Nagyon jól ismerjük ezeket a szimulátor és aktuális évszám játékokat, a legtöbb esetben nem rejtenek túl komoly tartalmat. Azért ne ragadjunk rögtön vasvillát, próbáljuk meg a helyükön kezelni ezeket az alkotásokat. A játék adatlapján szereplő képek elég árulkodóak, úgy tűnik, hogy a fejlesztők inkább az egyszerűbb, könnyedebb játékmenetet kereső felhasználókat lőtték be célközönségnek. Ez persze nem kifogás, egy ilyen programtól is ugyan úgy elvárjuk, hogy megüssön egy bizonyos szintet.

Bus Driver Simulator 2018. A címmel ellentétben a buszsofőr személye nem kap túl nagy szerepet, olyannyira nem, hogy a bemutató írásakor még sofőrkarakter sem volt a buszunkban. A játékmenet is igen egyszerű: buszba be, ablakot le, könyököt ki, kettesbe be, és lehetőleg biztonságban, a menetrendet betartva elérni a végállomásra. Tehetjük mindezt egyelőre két különböző busz volánja mögött. Kezdésnek egy PAZ 3205-öst terelgetve építhetjük a karrierünket, majd a későbbi feladatokban elérhetővé válik a LiAZ 677m is. Apropó feladatok. Különböző útvonalak teljesítése közül választhatunk, melyek során adott mennyiségű pontot kell összeszednünk. A pontokat utascserénél osztja a játék, tulajdonképpen ez a jegyvásárlásból származó bevétel. Viszont keményen büntet is, ha nem tartjuk be a menetrendet, áthágjuk a közlekedési szabályokat, vagy balesetet okozunk. Ha nincs elegendő pontunk mikor begurulunk a végállomásra, akkor kezdhetjük elölről az adott küldetést. Új feladat csak az előző sikeres teljesítése után nyílik meg.

Buszainkat ízlésünknek megfelelően kérhetjük kézi, illetve automataváltóval. Kellemes csalódás, hogy a műszerfalon a legtöbb kapcsoló működik, igaz, néha nehéz őket eltalálni az egérrel, és az animációk sincsenek mindenhol rendben, de ne feledjük, korai hozzáférésű játékról van szó. A járművek üzembe helyezése sem okoz különösebb nehézséget, a gombkiosztás kényelmes. A motort az R gombbal indítjuk, a kéziféket a Z-vel oldjuk, és már mehetünk is. Az irányjelzőkhöz a Q és E billentyűk lettek rendelve, az ajtókat az F és G nyitja, míg a J, K és L gombok a külső és belső világításért felelnek. Ennyi elég ahhoz, hogy sikeresen teljesítsük a pályákat, de emellett más funkciók is kapcsolhatók a billentyűzetről. A vezetési élmény egyelőre kissé jellegtelen. A két busz nagyon hasonlóan viselkedik, pedig sem teljesítményben, sem méretben nem azonosak, ellenben egyforma lomhák. A gyorsulás gyakorlatilag percekben mérhető, a kormányzás billentyűzetes irányítás esetén lassú, és a féknek sincs nagyon ereje. Cserébe érződik a buszok tömege, és a rugózásról sem feledkeztek meg, lágyan ringva suhannak át az úthibákon. A modellek felismerhetőek, a LiAZ egészen rendben van, de a PAZ kidolgozottsága hagy némi kívánnivalót maga után. A kerekei rondák, ráadásul típusidegenek is, és sok az egyszínű textúra kívül és belül. Reméljük azért az alap buszok kapnak még némi törődést a fejlesztés során.

Ahogyan abban is bízunk, hogy a hanghatásokon is csiszolnak még. A motorhangok az alapjáratot leszámítva elég egyformák, viszont az úthibákon és bukkanókon zörög a busz, ezen kellemesen meglepődtünk. A fék csikorog, az indexrelé kattog, a kötelezőket hozza, de azért messze nem az, amit eddig megszoktunk. A környezet se néma, a városban folyamatos a háttérzaj, az autók búgása, dudaszó, és egyéb hangok már már nagyvárosias atmoszférát teremtenek.

Pedig a helyszín messze nem nagyváros. A fejlesztők az Oroszország nyugati részén, Moszkva kormányzóságban található Szerpuhovba kalauzolnak el minket. A kevesebb, mint 130000 lelket számláló város az Oka és Nara folyók torkolatánál fekszik. Textil-, bútor- és papíriparának köszönhetően ipari központ, valamint a SeAZ autógyár is itt található, ahol 1988-tól 2007-ig készültek a Lada miniautói, az Oka-k. A gyár végül 2013-ban csődbe ment. Sajnos a város játékbeli másán nagyon érződik, hogy egy virtuális világban vagyunk. A Google Utcaképet böngészve felismerhetőek a helyek, de az összhatás valahogy nem természetes. Hiányoltuk a részleteket, kicsit sivárnak, kihaltnak tűnik az egész.

A játék alatt a Unity 5-ös verziója dolgozik, és VR támogatás is jár hozzá. A grafikától azonban nem fogunk hanyatt esni. Csutkára tekert beállítások mellett sem nevezhető kimondottan szépnek a látvány. Nem csúnya, inkább még kiforratlan. Akadnak kevésbé kidolgozott részletek, elmosott textúrák, a fények sem a legszebbek, tükröződés pedig abszolút nincs is, így például az üvegek matt, opálos felületként köszönnek vissza. Az optimalizáláson is dolgozniuk kell még a fejlesztőknek, apróbb akadások előfordultak, az FPS szám sincs mindig azon az értéken, aminek örülnénk, de nem annyira rossz a helyzet, mint az OMSI-ban. Időjárási effektekből kénytelenek vagyunk beérni tiszta, felhős, vagy borult égbolttal, egyelőre (?) csak nyárias környezetben, csapadék nélkül.

A város természetesen nem csak a mi játszóterünk, a közlekedés többi résztvevője igyekszik megnehezíteni az életünket. Gyalogosok egyelőre még nincsenek, de animált utasok és MI közlekedés van, igaz csak autók. Egész hiteles a járműpark, UAZ-ok, Ladák és Daciák mellett egy-két újabb típus is feltűnik, például Hyundai vagy Mitshubishi. Utóbbi esetében mondjuk nem értjük miért egy sportülésekkel és bukókerettel ellátott változat került a játékba. Sajnos azonban az MI elég butácska, bizonytalanok, áthajtanak a szemközti sávba, ok nélkül megállnak, és nem ritkán bőven látótávolságon belül dobja le őket a játék az útra. Az utasok mozgásba lendülnek, amint beállunk a megállóba, de az animációik terén nem kerek még minden, persze nem mo-cap minőséget várunk el, de némelyik utas olyan részegesen dülöngélt, hogy nem tudtuk eldönteni, hogy ez most szándékos-e, vagy csak nincs teljesen kész. A tereptárgyakon is játszi könnyedséggel sétálnak át, járdára fellépni sem mindig sikerül nekik, hajlamosak megakadni a padkában. Ellenben felszállás után leülnek, leszálláskor pedig felállnak, és képesek olyan pozícióban elterülni az ülésen, hogy csak mosolyogni tudunk rajta.

A játék jövője egyébként szépen körvonalazódik, a frissítések folyamatosan érkeznek hibajavításokkal és új funkciókkal, valamint a tartalom is bővülni fog. Még tavasszal érkezik a kötetlen vezetés játékmód, melyben mi választhatjuk ki, hogy melyik járaton szeretnénk vezetni, vagy akár szabadon is csavaroghatunk a városban. Az út során szerszett bevételből újabb buszokat vásárolhatunk, vagy fejleszthetjük a meglévőket. Az új játékmódhoz új jármű is készül, egy GAZ Vector Next. Bejelentették a meglévő pálya bővítését is, a bejárható terület Oka vasútállomásig nyúlik majd. A környezet változatosabb lesz, az új szakaszban már elhagyjuk a várost. Szerpuhov meglévő részei is átdolgozásra kerülnek, valamint várhatóan tavasz vége, nyár eleje környékén már ellátogathatunk Kölnbe is. Német városhoz pedig német busz is készül, az MAN Lion’s Coach, melynek érdekessége, hogy a modell Helvetetől származik.


Alapvetően nem rossz játék a Bus Driver Simulator 2018, bár kétség kívül vannak hibái, és jelen formájában még elég kiforratlan. Ha a készítők betartják ígéreteiket, akkor egy igen korrekt játékká nőheti ki magát, de ez most így, némi jóindulattal, csak egy erős 6-os. Szerintünk.

Ha írásunk meghozta a kedved a játékhoz és ki szeretnéd próbálni, akkor 9.99€-ért megvásárolhatod a Steam rendszerén keresztül. Érdemes lehet még a korai hozzáférés alatt beruházni rá, a teljes verzió megjelenésekor ugyanis várható némi áremelés.

A játék további sorsáról a KishMish Games Facebook oldalán értesülhetsz, aki pedig kíváncsi a fejlesztők hosszabb távú terveire, az mindenképpen vessen egy pillantást a roadmap-re.

Egy kevésbé ismert játék került ezúttal a kezeink közé. A Bus Driver Simulator 2018 idén január végén jelent meg a Steam korai hozzáférés program keretén belül. Fejlesztője és kiadója a KishMish Games, egy független orosz fejlesztőstúdió. A csapat portfóliója nem túl hosszú, a Steam profiljuk alapján három játék fejlesztésében vettek…

Bus Driver Simulator 2018

Grafika - 6
Fizika - 6.5
Hangok - 6.5
Gépigény - 7
Ár / Érték - 8

6.8

/10

Hibáktól nem mentes, de szerethető kis alkotás. Ajánljuk elsősorban azoknak, akik egy egyszerűen kezelhető buszos játékot keresnek, és nem mellesleg érdeklődnek a keleti gépek iránt. A jövőbeli frissítésekkel és bővítésekkel korrekt játékká nőheti ki magát.

ÉRTÉKELD! 2.97 ( 11 értékelés)
7
Hozzászólások
Hasonló bejegyzések